V týmu ALTERNIS máme zkušenost, že využití externího supervizora v námi supervidovaných týmech přináší jejich členům především zajištění nestrannosti a neutrality vedení supervizních setkání, přispívá k držení hranic tématu a cíle setkání, je strukturovaným procesem s výsledkem. Dle sdělení supervidovaných je možné jít v jednotlivých tématech do hloubky, do širších souvislostí, hned se neřeší, ale nejprve se zkoumá, využívá se nadhledu a hledání souvislostí na základě minulé zkušenosti s potenciálem změny do budoucna. Výhodou externí supervize je nezatíženost případem mnohdy související s tzv. profesní slepotou v týmu.
Za výběr témat, tedy nositele zakázky, je v supervizním procesu zodpovědný supervidovaný. Supervizor podporuje definování zakázky supervizního setkání a její směřování k výsledku či cíli. Supervidovaný je zodpovědný za téma a supervizor za proces.
V týmu supervizorů ALTERNIS se nám osvědčila vizualizace témat za využití flipchart záznamu v průběhu supervizního setkání, kdy za spoluúčasti supervidovaných zpřehledňujeme jejich sdělení od definované zakázky po inspirace do praxe či k zpřehledňování dílčích záležitostí, např. mapy systému rodiny či týmu…, zachycení jejich vzájemných vztahů. K porozumění daným tématům využíváme techniky mentálního mapování, transakční analýzy (dítě, rodič, dospělý – autorita, oběť, zachránce), poznatků systemických zákonitostí, komunikačních či inspiračních karet, sady projektivních koláží apod. Zkušeností zažitých se supervizními technikami mohou supervidovaní využívat i v přímé práci s klienty.
Se supervidovanými týmy průběžně vyhodnocujeme přínosy supervizních setkání, a to vždy na konci supervizního setkání či v hodnotícím setkání na konci kalendářního roku, kdy supervidovaní volí směrem k přínosům supervize slova: podpora, náhled, zpřehlednění, inspirace, nový pohled, řešení, týmová spolupráce, ocenění, poradenství, vzdělávání, konfrontace, vizualizace, důvěra, bezpečí; či sousloví charakteru: nestranný pohled, rozkrytí profesní (týmové) slepoty, prevence vyhoření, odlehčení od zátěže, nejsem v tom sám – mohu se podělit o zátěž, cením si inspirací ostatních v týmu. Ze zpětných vazeb supervidovaných i našeho vlastního vnímání je jednoznačně nejvíce ceněná podpůrná funkce supervize následovaná vzdělávací funkcí a funkcí řídící, respektive sebeřídící, kdy supervidovaní (sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách, pedagogové…) aplikují výstupy ze supervize ve své profesní praxi, a to jak v zájmu klientů, tak i v zájmu svém.
Supervizi poskytuje nestranný odborník s vysokoškolským vzděláním, dlouhodobým výcvikem supervize a profesní praxí v oblasti pomáhajících profesí. V ALTERNIS nabízíme supervizory se supervizní zkušeností v oblasti sociální práce, sociálních služeb a školství.